Ankiety oceny nauczycieli akademickich - semestr zimowy 2015/2016

Wielkimi krokami zbliża się sesja, a wraz z nią studenckie ankiety oceny nauczycieli akademickich! Tak samo jak do tej pory liczymy na to, że wypowiecie się na temat nauczycieli - zarówno tych lepszych, jak i gorszych ;)

Uwaga! Jeśli nie wiesz, czym są ankiety oceny nauczycieli akademickich, to przeczytaj najpierw ten artykuł :)


W latach 2012/13 i poprzednich zwrotność ankiety (czyli ilość studentów wypełniających) NIGDY nie przekraczała 3% - przy tak niskiej frekwencji wyniki nie były brane pod uwagę. Sytuacja zmieniła się w ostatnim roku akademickim 2013/2014 - dzięki Wam uzyskaliśmy 24% zwrotności w semestrze zimowym i 18% w semestrze letnim, co jast najlepszym wynikiem w historii Wydziału, oraz pierwszym na całej naszej Uczelni! W semestrze zminowym roku akademickiego 2014/2015 po raz kolejny pobiliśmy rekord wszech czasów osiągając 28% zwrotności ankiet!

Zestawienie frekwencji w ubiegłym roku akademickim jest przedstawione na poniższym wykresie. Jak widać, w każdym z semestrów nasz Wydział zają 1 miejsce:

Frekwencja ankiet oceny nauczycieli SUM w roku akademickim 2014/2015.

Zapewne zauważyliście również, że duża część nauczycieli wzięła sobie Wasze opinie do serca ;) Jest to dowód, że Władze naszego wydziału liczą się z naszym zdaniem i dbają o to, żeby razem z nami podwyższać jakość kształcenia, czyniąc go efektywniejszym i przyjemniejszym. Jednak mimo tego wielu studentów wątpi, że przekazywane opinie są w ogóle przez kogokolwiek czytane - na szczęście są w dużym błędzie - jako dowód pulikujemy kilka losowych opinii, przekazanych przez Wydziałową Komisję ds. Jakości Kształcenia: 

Pokaż opinie (kliknij)
Wybrane opinie o osobach ocenionych najgorzej:

  • Nie dotrzymywanie stawianych studentom wymagań dotyczących zwolnienia z egzaminu czy zaliczenia przedmiotu.
  • Forma zaliczenia nie była zgodna z ustaloną na wykładach.
  • Wykłady są prowadzone bardzo chaotycznie, wykładowca czyta ze slajdów. Ponadto nie ma możliwości zanotowania niczego, bo slajdy są szybko przerzucane. Prośba o wrócenie do poprzedniego slajdu jest zazwyczaj ignorowana.
  • W czasie zajęć pojawiają się nieuzasadnione przerwy o długości nawet 30 minut, czas studentów w ogóle nie jest szanowany.
  • Prowadzący nie wie o czym mówi. Wprowadza studentów w błąd, co do literatury z której studenci mają się uczyć do kolokwiów. Zajęcia prowadzone w sposób bardzo nie ciekawy.
  • Pan doktor spóźnia się na zajęcia, wielokrotnie umawialiśmy się na kolokwium z przedstawionego przez niego materiału, jednak nie przekazywał pytań. Nie wiadomo było, czego właściwie się spodziewać.
  • Prowadzący ma lekceważący stosunek do studentów, nie tłumaczy zadań. Na pytania nie udziela odpowiedzi jedynie mówi ze to jest źle albo że nie o to mu chodziło.

Opinie pozytywne

  • Świetny wykładowca, wykazujący się odpowiednią wiedzą i zrozumieniem dla studentów, przy okazji prowadzenia zajęć można się od niego dowiedzieć różnych ciekawostek związanych z przyszłym zawodem.
  • Bardzo ciekawie prowadzone wykłady. Zawsze była możliwość dopytania o niejasne zagadnienia, a także konsultacji na tematy pokrewne.
  • Atmosfera na zajęciach jest świetna, chętnie uczęszczałam na zajęcia. Pan Doktor posiada dużą wiedze, chętnie dzieli się nią i ciekawostkami.
  • Pani doktor jest bardzo przyjaźnie nastawiona do studentów, w przystępny sposób tłumaczy zagadnienia. Na zajęciach zawsze była sympatyczna atmosfera.
  • Pan doktor ma wielką wiedzę, chętnie dzieli się nią ze studentami, potrafi zainteresować przedmiotem.
  • Świetny nauczyciel, bardzo miły, pozytywnie nastawiony do studentów, zawsze uśmiechnięta.

Jeszcze nie jesteś przekonana/y? Popatrz na porównanie ocen nauczycieli w semestrze zimowym i  roku akademickiego 2013/2014:

Zestawienie uzyskanych ocen w ankietach oceny nauczycieli w roku 2013/2014.

W semestrze letnim roku akademickiego 2014/2015 wyniki przedstawiały się następująco: bdb 34,0%, pdb 47,0%, db 10,0%, ddb 4,5%, dst 2,0%, ndst 2,5%. Zauważ, że w semestrze zimowym 2013/2014(kiedy ankiety były w zasadzie pierwszy raz)  25,8% nauczycieli otrzymało od studentów ocenę bardzo dobą. W semestrze letnim, po podjęciu działań mających za zadanie naprawę błędów wskazanych w ankietach, ocenę bardzo dobrą otrzymało już 35,8% nauczycieli! Warto zauważyć, że odsetek nauczycieli otrzymujących ocenę ponad dobrą i bardzo dobrą jest praktycznie stały. W semestrze letnim 2 nauczycieli otrzymało ocenę niedostateczną, w związku z tym został złożony wniosek do JM Rektora o ponowną ocenę tych nauczycieli - jeśli drugi raz z rzędu otrzymają ocenę niedostateczną, to na mocy ustawy zostaną zwolnieni.

Przypomnijmy podstawowe informacje o ankietach:

  • Ankieta jest formą zbierania opinii studentów nt. nauczycieli akademickich. Otrzymane opinie są następnie przekazywane do Komisji ds. Jakości Kształcenia, która dokonuje oceny całościowej nauczyciela w oparciu o m. in. uzyskane wyniki ankiety. Wyniki ankiety są przekazywane do kierownika katedry/zakładu, a w przypadku, gdy ocena tyczy się kierownika, wyniki otrzymuje Dziekan.
  • Wypowiadać się w ankiecie może każdy student naszego Wydziału. Głosowanie odbywa się poprzez stronę internetową https://ankieta.sum.edu.pl. Aby móc oceniać, należy wpisać kod, który otrzymasz od swojego starosty. Starości mogą odbierać kody juź od 1 grudnia 2015 i rozporowadzać je wśród starostów poszczególnych grup, a ci następnie wśród studentów. Oddawanie głosów będzie możliwe do końca lutego 2016r.
  • Ankieta jest całkowicie anonimowa - kody (w formie małych karteczek) wydawane starostom lat w dziekanacie nie są przypisane do konkretnego roku/kierunku, także studenci pobierający kody losują jeden z puli (wylosowanej wcześniej przez starostę :P). Dodatkowo logując się do ankiety musisz WYBRAĆ swój wydział i kierunek - dowodzi to, że kody nie są w żaden sposób przypisane nawet do wydziału, a co dopiero do konkretnej osoby ;) Zastosowany system całkowicie niemożliwia zidentyfikowanie osoby oceniającej.
  • Nauczyciel, który 2 raz z rzędu (np. w semestrze zimowym i letnim) otrzyma sumaryczną (wydawaną przez Komisję ds. Jakości Kaształcenia) opinię negatywną jest zwolniony z pracy decyzją Rektora. Jest to właściwie jedyna okazja, w którym studenci mają tak poważny wpływ na skład kadry - nie zmarnujmy tego potencjału!
  • Wyniki ankiety nauczyciele otrzymają po zakończeniu zimowej sesji egzaminiacyjnej poprawkowej -  nie ma mowy o wpływie wyników ankiet przed zakończeniem wszystkich egzaminów ;).

Uwaga! Aby wyniki studenckiej ankiety były w ogóle uwzględniane w całościowej ocenie nauczyciela, to zwrotność ankiet musi wynieść co najmniej 50%! Oznacza to, że jeśli dany nauczyciel prowadził z zajęcia z np. 100 studentami w danym roku, to przynajmniej 51 z nich musi go ocenić (pozytywnie lub negatywnie). Warto zauważyć, że 50% zwrotności dotyczy konkretnego nauczyciela - dlatego nawet jeśli zwrotność będzie na poziomie 1% w skali wydziału, to w tym 1% może się zawrzeć 50% dla konkretnego nauczyciela (Przykład: zakładamy, że nauczyciel prowadził zajęcia z 100 studentami, więc aby ankieta miała ważność musi go ocenić min. 51 osób. Jeśli zwrotność w skali wydziału wynosi 1%, to liczba studentów, która wypełniła ankietę to ok 150 - 1% z 1500 studentów na naszym Wydziale. W 150 osobach, które wypełniły ankietę może się znaleźć 51, które oceniły konkretnego nauczyciela - wyniki ankiety dla tego nauczyciela są brane pod uwagę ;)). Z powodu ww. wymogu tak ważne jest, aby jak najwięcej z nas zabrało głos! Nie zmarnujmy naszego sukcesu z semestru zimowego!

Czyli w skrócie:

  1. Zapytaj stojego starostę o kod dostępu do ankiety.
  2. Do końca lutego 2016 r. wejdź na https://ankieta.sum.edu.pl, wpisz kod i wypełnij ankietę.
  3. Gotowe!

 


Zachęcamy do wypełniania ankiet - w końcu to w naszym interesie jest, przez kogo jesteśmy uczeni!

Medykalia SUM 2015 - największe wydarzenie kulturalne w roku!

Medykalia 2015 SUM - największe wydarzenie kulturalne tego roku!

Rada Uczelniana Samorządu Studenckiego SUM oraz Wydziałowy Samorząd Studencki Wydziału Farmaceutycznego z OML SUM zapraszają na największe wydarzenie kulturalne tego roku - Medykalia SUM 2015! W tym roku Samorząd Studencki SUM połączył siły z wszystkimi największymi uczelniamy na Śląsku, czego owocem są Medykalia, włączone w cykl imprez w ramach Juwenaliów Śląskich 2015.
Medykalia tradycyjnie obejmują 2 dni - 28 i 29 maja. W czwartek odbywa się kulminacyjny koncert w Katowicach-Ligocie, a w piątek przygotowaliśmy dla Was tradycyjnego grilla z atrakcjami!
Program imprez:

Czwartek, 28 maja, Osiedle Akademickie Uniwersytetu Śląskiego Katowice-Ligota:

Koncert zespołów:
  • 3310
  • Colony
  • Mesajah
  • Trzeci Wymiar
  • Donatan&Cleo

Start godzina 17:00. Po zakończeniu koncertów (ok 23), będzie kontynuacja Medykaliów w klubie DSO (kilkaset metrów od koncertów). Między Sosnowcem, a miejscem koncertu będą kursować darmowe autobusy:

- tam: o 17:00 odjeżdżają 2 autobusy spod akademików na ul. Ostrogórskiej i jadą prosto na miasteczko UŚ na ligocie
- powrót: autobusy powrotne będą podstawione o 24:00 i będą odjeżdżać do anszych akademików kiedy się zapełnią (max o 2:00).

Link do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/945695662159053/
 

Piątek, 29 maja, Akademiki Wydziału Farmaceutycznego z OML SUM, ul. Ostrogórska 30

  • 12:30-17:00 Wydziałowe kino:
    • projekcja filmów na sali wykładowej ul. Jagiellońska 4
  • 17:00-22:00: Wielki grill
    • Darmowe kiełbaski
    • "Humuli lupuli tinctura" ;)
    • konkursy z nagrodami
    • FOTOBUDKA
  • 22:00-? Retro Party w Farmaconie
    • Muzyka z lat 60, 70, 80 i 90
    • Wstęp za darmo
    • Ciekawe promocje
    • Konkursy z nagrodami

Link do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/864989016889598/

 


Nikogo z Was nie może zabraknąć! Zachęcamy do polubienia fanpage Medykalia 2015 Śląsk i Wydziałowy Samorząd Studencki Wydziału Farmaceutycznego z OML SUM!

Czerwony dzień na Wydziale Farmaceutycznym z OML - Oddaj krew i zarejestruj się jako potencjalny dawca szpiku!

Akcja krwiodawstwa organizowana przez Samorząd Studencki WFzOML SUM.

Samorząd Studencki Wydziału Farmaceutycznego z OML SUM serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w Czerwonym dniu na Wydziale Farmaceutycznym z OML - akcji oddawania krwi oraz rejestracji jako potencjalny dawca szpiku!

W dniu 19 maja (wtorek) w godzinach 9:00-15:00 pod budynek Wydziału przy ul. Jagiellońskiej 4 zostanie podstawiony autobus Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach, w którym będzie można oddać krew i/lub zarejestrować się jako potencjalny dawca szpiku.

Warsztaty "DNA - Encyklopedia Życia"


Pełny artykuł: http://kanal99.pl/2015/04/38288/38288
W dniu 17 kwietnia na sosnowieckiej "Patelni" odbyła się II edycja Warsztatów "DNA-Encyklopedia Życia". Tegoroczne Warsztaty DNA-Encyklopedia Życia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. W wydarzeniu uczestniczyło 96 uczniów szkół ponadgimnacjalnych w tym z  I LO, VI LO, VII LO, Zespółu Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Sosnowcu oraz mieszkańcy Sosnowca i okolic. W ramach przedsięwzięcia w formie finalizacji projektu przeprowadzany był konkurs wiedzy związanej z przedstawianymi treściami z udziałem uczniów uwieńczony rozdaniem drobnych nagród sponsorowanych przez Urząd Miasta w Sosnowcu, Śląski Uniwersytet Medyczny oraz Park Naukowo- Technologoczny.

W trakcie Warsztatów zostały również ogłoszone wyniki konkursu pt. "Z czym kojarzy czy się Biotechnologia"
I-miejsce Sylwia Sadłowska LO VII im K.K. Baczyńskiego
II-miejsce Łukasz Stachowicz LO VII im K.K Baczyńskiego

W trakcie projektu uczestnicy mieli możliwość degustacji kuchni molekularnej, uczestniczenia w spektakularnych doświadczeniach, obserwacji wyizolowanego DNA truskawki, banana oraz własnego ze śliny jak i udziału w wystawie poświęconej faktom i mitom dotyczącym DNA.

Koordynator Warsztatów DNA-Encyklopedia Życia
Justyna Wilińska